Huisstijl, dat mag voor mij gerust ook eens over content gaan…

Bedrijven en organisaties besteden vaak duizenden euro’s om een eigen grafische huisstijl te ontwikkelen.

Een logo dat voldoende eigentijds is, maar ook weer niet te flashy, want we moeten toch de nodige sérieux uitdragen. Of zoveel mogelijk met witruimte werken, want dat geeft ons magazine extra zuurstof. Dat houdt het luchtig. En liefst niet met een geschreven letter, want dat is niet stijlvol genoeg.

Allemaal terechte oefeningen. Het is goed hierover bewust na te denken.
Een huisstijl moet inderdaad natuurlijk aanvoelen.
Je moet er je goed bij voelen. Het moet de veruitwendiging zijn van je DNA.
“Dat zijn wij”.  Als je dat gevoel krijgt, dan zit het goed.

Maar hoeveel bedrijven en organisaties hebben al een huisstijl ontwikkeld als het om taal en content gaat? De vlag moet de lading dekken, zeggen ze altijd, maar waarom staan we tijdens zo’n huisstijloefeningen dan nooit stil bij de lading?

Waarom ontwikkelen we geen taalgebruik waarvan we overtuigd zijn dat het ons DNA mooi weerspiegelt? Waarom gaat de discussie nooit verder dan de “je”- of “u”-vorm?
Het moet toch comfortabel zijn als je ook een huisstijlhandboek hebt dat je op weg helpt om ook in woorden te communiceren.

Een woordenboek dat je producten goed in beeld brengt.
Een taalarsenaal waarmee je direct aan de slag kan om jouw unieke verhaal ook in verhalen te gieten die perfect aansluiten bij jouw persoonlijkheid.

Huisstijl, het mag voor mij gerust ook eens over content en taalgebruik gaan.

Want ook dat is voor mij contentstrategie: zorgen dat woorden matchen met grafische elementen. Op voorhand nagedacht hebben over je verhalen én over hoe ze in de markt te zetten. Met de juiste taal, met de juiste fijngevoeligheid en met de glimlach het hart van je klant veroveren. En op die manier je spontaniteit weer verwerven na de grondige en vaak conceptuele strategie-oefeningen.

Dat werkt verfrissend.

En het biedt jou misschien wel dat extra oneerlijke voordeel…

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s