Mayonaisemarketing

Is de toekomst aan de generalisten of de specialisten?
En hoe organiseer je je daar op?
Dat was de centrale vraagstelling op een boeiende gedachtenwisseling die ik vorige week op een Etion-meeting had met collega-marketeers. 

Het is immers al een tijdje dat, net als in elke andere bedrijfstak, ook de marketingwereld technischer en technischer wordt. 
Websites onderhoud je niet zomaar meer, je hebt een copywriter én een SEO-specialist én een master in Google Analytics nodig. Social media beheer je niet zomaar meer, want naast iemand met een vlotte pen ga je best ook te rade bij iemand die goed is in het bouwen van een content matrix én bij iemand voor wie de algoritmes geen geheimen meer kennen. 

Die toenemende specialisering is logisch en boeiend. Het biedt marketeers en communicatiemensen immers veel bijkomende tools waarmee het effect van hun inspanningen daadwerkelijk gemeten kan worden. Vroeger konden mensen die niet met marketing vertrouwd waren zich nog schamper uitlaten over de gebakken lucht die zogezegd geen enkel verkoopseffect ressorteerde. Nu hebben marketeers wel tools in handen waarmee ze niet alleen sceptici, maar ook hun CEO’s kunnen overtuigen van de return on investment.

En toch merk ik dat de toenemende mate waarin we voor alles een specialist-professional nodig hebben, bij heel wat ondernemers voor stijgende spanningen en nervositeit zorgt.

Als pol en soc’er en generalist bij uitstek sta ik graag aan de zijde van de zaakvoerder van een van de vele KMO’s die ons land rijk is. Het zijn mensen ‘voor de vooruit’ die zeker in het geval van Zuid-West-Vlaanderen beschikken over veel gezond verstand en een stevige dosis nuchterheid. Stuk voor stuk gedreven mensen ook die een gezond klankbord willen bij wie ze hun – vaak intuïtieve- beslissingen kunnen aftoetsen. Voor hen is het niet fijn dat het landschap steeds gefragmenteerder en gedifferentieerder wordt. Zij vinden het geen leuke evolutie dat een vliegwiel aan individuele freelancers of accounts in gang gezet wordt als er 1 simpele vraag gesteld wordt. 

Zij willen met 1 iemand in debat gaan.

En dus ligt een nieuwe vraag voor: wie zal de maïzena vormen in het steeds groter wordende doolhof van de marketing? 

Juist, de generalist die het dossier moet kunnen lezen en moet oordelen of het nodig is een bijkomende expert in te schakelen of niet om de vraag van zijn leidinggevende of klant te kunnen beantwoorden. De generalist, die het gezond verstand en de expertise zal moeten hebben om de juiste conclusies te trekken en op basis van de voorliggende data het gepaste advies te geven. De generalist ook die de emotionele intelligentie moet hebben om die informatie op de juiste manier te vertalen naar voor wie ze bestemd is en die het enthousiasme moet uitstralen om ook anderen mee te krijgen in het groeipad dat uitgestippeld wordt.

Ere wie ere toekomt, het was Stijn Vandebuerie van Savaco die met de term ‘mayonaisemarketeer’ kwam. Goed gevonden, want welk traject je als marketeer ook uitzet, de mayonaise moet altijd pakken.

Als je ’t mij vraagt, dan is er zeker nog een toekomst voor generalisten, excuseer, voor mayonaisemarketeers…

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: