Ondernemer, schrijf je blij

De laatste tijd krijg ik steeds meer vragen van ondernemers om hen te begeleiden in het beheer van hun sociale media.
Dat stemt me uiteraard blij, alleen moet ik dan meteen ook lastig doen en hen een vraag terugkaatsen: over welke inhoud zullen we communiceren?
Want sociale media zijn vooral bedoeld om trafiek te genereren naar de kern van je communicatie: de website van je bedrijf. En als er daar inhoudelijk niets te rapen valt, dan val je als happy social media-poster al snel door de mand.

Daarom vind ik het zo belangrijk om regelmatig samen te zitten met die KMO’er. Want de ervaring leert dat zich ter hoogte van het geheugen van die bedrijfsleider een serieuze flessenhals voordoet. Want jaren kennis en ervaring, het zit vaak allemaal in het kopke van die ene mens die vaak overloopt van goede intenties en al jaren zegt dat hij daar dan eens werk zal van maken…
Alleen leert de praktijk dat het er nooit van komt. Want ‘ik schrijf niet zo makkelijk’ of ‘volgende maand misschien, nu hebben we het te druk’.

Vaak komt het er gewoon op aan om eraan te beginnen, onder begeleiding van verhalers zoals mezelf :-). Ik plan dan ook geregeld vaste momenten in met die ondernemer. De setting is heel eenvoudig: hij of zij vertelt, ik capteer.
En ga er dan mee aan de slag om het te vertalen naar meerdere blogberichten, nieuwsitems voor je nieuwsbrieven of posts voor social media.

Dergelijke overlegmomenten zijn met andere woorden erg productief, maar ik heb ook gemerkt dat ze nog een ander leuk neveneffect hebben.
Meer en meer merk ik hoeveel deugd ondernemers er van hebben om eens te vertellen over hun ervaringen en hun successen. Ik voel vaak terechte trots als er ingegaan wordt op hun realisaties die eens niet onder de mat geschoven worden onder het mom van de te hoge werkdruk of valse bescheidenheid.
Bedrijfsleiders halen er nieuwe motivatie uit, zien het weer beter zitten en komen met een hernieuwde dynamiek aan de start. Ik durf zelfs te beweren dat er al vaak nieuwe ideeën uit voortgevloeid zijn. Het gaat dus om meer dan schrijven en relevante content ontwikkelen. Het gaat om motiveren, enthousiasmeren en blij maken.

Dus beste ondernemer, wat houdt jou tegen om jezelf blij te schrijven?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: