Het zal nooit het moment zijn…

Het was Winston Churchill die ooit met de gevleugelde uitspraak ¨Never waste a good crisis¨ kwam. Daar worden ondernemers nu mee bestookt door marketingprofessionals zoals ondergetekende.
Ze willen bedrijfsleiders porren om net nu wel te gaan communiceren, want ¨wie nu, in tijden van crisis, naar buiten komt, valt extra hard op.¨ Zeker in deze tijden van ´war for talent´ is dat belangrijk, u hoort het hen ongetwijfeld zeggen…

Ik begrijp die stelling, meer zelfs, ze klopt. Alleen gaat ze enigszins voorbij aan een zekere psychologische realiteit. Ondernemers staan nu niet te springen om actief naar buiten te komen. We leven in onzekere tijden, we weten niet hoe lang dat Coronaspook nog boven onze hoofden zal hangen.
Ik begrijp dan ook dat velen zich nu niet geroepen voelen om het van de daken te schreeuwen hoe goed ze zijn. Sommigen zouden het misschien zelfs arrogant kunnen vinden… Als je jezelf er niet goed bij voelt om nu actief te communiceren, dan moet je het ook niet doen. Enkel authentieke communicatie werkt. Van mij zullen die ondernemers dan ook geen last hebben met boude marketing-managementuitspraken.

Het wil echter niet zeggen dat ze stil moeten zitten.

Want weet je, het zal nooit het moment zijn om je communicatie onder de loep te houden. Dus geef ik ondernemers de raad om deze tijden de relatieve luwte te gebruiken om eens te analyseren hoe de onderneming of organisatie nu werkt: hoe worden we nu gepercipieerd in de markt? Sluit dat aan bij wie we zijn? Zijn er misschien nog specialiteiten of expertises die onderbelicht blijven? Gebruiken we wel al onze communicatiekanalen? Of hebben we er net te veel? Bereiken we wel ons doelpubliek? Kloppen we daar op de juiste nagels? En snapt de klant wel waar het over gaat? Communiceren we wel eenvoudig en bevattelijk genoeg?

Het zijn dit soort denkoefeningen waar ik de afgelopen maanden veel mee bezig geweest ben en nog steeds ben. Want content marketing, copywriting, storytelling of hoe je het ook wil noemen, is zoveel meer dan zomaar verhaaltjes vertellen. Het gaat om wat je precies wanneer vertelt aan wie op welke manier. En daar gaat heus wat denkwerk en bewustzijn mee gepaard.

Het is dan ook niet vreemd dat ik de laatste tijd al geregeld opleidingen rond wervelend schrijven gegeven heb, dat ik al een aantal keer met onbevooroordeelde blik naar websites gekeken heb om te zien wat ze echt vertellen of dat ik mijn oog al heb laten vallen op menig klantenbrief die elke dag vertrekt. En dat is goed, je zou verbaasd zijn wat je allemaal ervaart.

En weet je wat het grappige is aan die interne denkoefeningen?
Dat een van de besluiten van de ondernemers vaak is dat ze veel te weinig vertellen waar ze mee bezig zijn, dat ze niet genoeg naar buiten komen met hun boodschappen en ervaringen. En dat ze hier dringend werk moeten van maken door een goede copywriter/ghostwriter/storyteller onder de arm te nemen :-)…

En zo gebeurt het dat ik in deze crisistijden steeds meer blogberichten schrijf voor ondernemers. Want je weet wel, ¨never waste a good crisis¨…

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: